YABANCILAR İÇİN ÇALIŞMA İZNİ BAŞVURUSU
Yabancılara verilecek çalışma izni ve çalışma izni
muafiyetlerine dair iş ve işlemlerde izlenecek usul ve esaslar, yetki ve
sorumluluklar Uluslararası İşgücü Kanunu’nda düzenlenmiştir. Çalışma izni, bakanlıkça
resmî bir belge şeklinde düzenlenen ve geçerlilik süresi içinde yabancıya
Türkiye’de çalışma ve ikamet hakkı veren izin anlamına gelmektedir.
Çalışma izni başvuruları yurt içinde doğrudan Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı’na, yurt dışında yabancının vatandaşı olduğu veya yasal
olarak bulunduğu ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti büyükelçilikleri veya
başkonsolosluklarına yapılır. Yurt dışında yapılan çalışma izni başvuruları
Türkiye Cumhuriyeti büyükelçilikleri veya başkonsolosluklarınca Bakanlığa iletilir.
Çalışma izni başvurusu uluslararası işgücü politikasına göre değerlendirilir.
Başvuruda eksik bilgi veya belgelerin olması hâlinde, bu eksiklikler
tamamlanıncaya kadar başvurunun değerlendirilmesi ertelenir ve bu süre otuz
günü aşamaz. Erteleme süresi sonunda eksiklikleri tamamlanmayan başvurular
reddedilir. Usulüne uygun olarak yapılan başvuruların değerlendirilmesi, bilgi
ve belgelerin tam olması kaydıyla otuz gün içinde tamamlanır.
Mesleki yeterlilik gerektiren sağlık ve eğitim hizmetlerinde çalışacak
yabancıların çalışma izni başvurularının değerlendirilmesinde ön izin alınması
zorunludur. Bu Kanuna göre verilen çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti,
6458 sayılı Kanunun 27 nci maddesi uyarınca ikamet izni yerine de geçmektedir.
Yurt içinden, sadece en az altı ay süreli ikamet tezkeresi almış
ve bu süresi sona ermemiş olan yabancılar veya bunların işverenleri,
başvurularını doğrudan Bakanlığa yapabilirler. Süresi sona ermiş bir çalışma
izninin uzatılması için, sürenin bitiminden itibaren en geç on beş gün içinde
uzatma başvurusunda bulunulması gerekir. Bu süreden sonra yapılan uzatma
başvuruları, ilk defa başvuru yapan yabancılara uygulanan esaslara tabidir.
Çalışma izninin bittiği tarihten geriye doğru en fazla iki aylık sürede olmak
kaydıyla, izin süresi sona ermeden de uzatma başvurusunda bulunulabilir.
Kanun kapsamında Bakanlığa yapılacak başvuruların elektronik
ortamda yapılması ve kağıt ortamında imzalanarak Yönetmelik ekinde belirlenen
diğer belgelerle birlikte Bakanlığa ulaştırılması gerekir. Çalışma izinleri
Bakanlıkça, kağıt kullanılarak veya elektronik belge olarak verilir. Başvuru
dilekçesi ile birlikte verilecek olan diğer belgeler şu şekildedir:
I- İlk Başvurularda İstenilen Belgeler
A- Yabancıdan İstenilen Belgeler
1. Yabancı Personel Başvuru Formu (Elektronik ortamda
doldurulacak form, çıktısı alındıktan sonra, işveren ve yabancı tarafından
imzalanıp kağıt ortamında bir nüsha olarak Bakanlığa gönderilecektir. İşveren
ve yabancının orijinal imzalarının olmadığı durumlarda taraflar arasında
yapılmış iş sözleşmesi ibraz edilecektir. Formun imzasız olması ve iş
sözleşmesinin de bulunmaması durumunda başvuru işleme alınmayacaktır.),
2. Türkiye’den yapılacak başvurular için müracaat tarihinde
geçerli en az altı ay süreli ikamet tezkeresi (Bu belge elektronik başvuru
esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
3. Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca
onaylı pasaport sureti (Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak
online gönderilecektir.),
4. Mesleki hizmetler kapsamında çalışacak yabancılar ile
Bakanlığın gerekli gördüğü diğer mesleklerde çalışacak yabancılardan Türkçe
tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı diploma veya geçici
mezuniyet belgesi sureti, pilot olarak istihdam olunacak yabancılar için pilot
lisansı örneği (Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak online olarak
ayrıca kağıt ortamında da gönderilecektir.),
5. Yabancı sanatkar çalıştıracak Belgeli Turizm İşletmeleri
için, Türkçe ve yabancının dilinde düzenlenen iş sözleşmesi ve yeminli mütercim
onaylı bonservis (Bu belgeler elektronik başvuru esnasında taranılarak online
olarak ayrıca kağıt ortamında da gönderilecektir.),
6. Mesleki hizmetler kapsamında çalışma izni talep eden
yabancının yukarıdaki belgelere ek olarak, yurt dışında yüksek öğrenim görmesi
halinde 2547 sayılı Kanunun 3 ve 7/p maddeleri uyarınca, “Yurtdışı Yüksek
Öğretim Diplomaları Denklik Yönetmeliği”ne uygun olarak alacağı “Diploma veya
Geçici Mezuniyet Denklik Belgesi” (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online gönderilecektir.),
7. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel öğretim kurumlarında
görev alacak yabancılar için Milli Eğitim Bakanlığından alınmış yabancının
yeterliliğini gösterir belge (ön izin) (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online gönderilecektir.).
B- Yabancı Personel İstihdam Edecek
Kurum/Kuruluştan İstenilen Belgeler
1. Çalışma izni başvuru dilekçesi (Dilekçe elektronik başvuru
esnasında taranılacak, ayrıca kağıt ortamında gönderilecektir.),
2. Son yıla ait, vergi dairesi veya yeminli mali müşavir onaylı
bilanço ve kâr/zarar tablosu (Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak
online gönderilecektir.),
3. Kuruluşun en son sermaye ve ortaklık yapısını gösteren
Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online gönderilecektir.),
4. Yabancı istihdam edecek özel öğretim kurumları için, Milli
Eğitim Bakanlığından alınmış “Kurum Açma ve Öğretime Başlama İzni” ve
“Ruhsatname” (Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak online
gönderilecektir.),
5. Dernek ve vakıflar ile sağlık hizmeti veren kuruluşlar için,
ilgili mercilerinden alınmış faaliyet durumlarını gösterir belge (Bu belge
elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
6. Belgeli turizm kuruluşları için, Kültür ve Turizm
Bakanlığı’ndan alınmış işletme ve yatırım belgesi (Bu belge elektronik başvuru
esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
7. Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihale açılmış
projeleri yapma hakkı kazanmış kuruluşların (konsorsiyumlar dahil) ilgili kurum
ve kuruluştan alacakları işi yüklendiklerini tevsik eden belge (Bu belge
elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
8. Mühendislik, mimarlık, müteahhitlik ve danışmanlık hizmetleri
kapsamında yabancı uzman istihdam edecek tüzel kişiliklerde, aynı meslekte Türk
mühendis/mimar/şehir plancısı istihdam edildiğini ispata dair ücret bordrosu
(Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
9. Yabancı personeli istihdam edecek kurum ve kuruluş adına
“kullanıcı” sıfatıyla elektronik başvuruyu yapma yetkisi bulunan kişinin noter
onaylı vekaletnamesi veya kullanıcı sıfatındaki kişinin başvuruyu yapan kurum
ve kuruluşta çalıştığını gösterir belge (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online gönderilecektir.).
II- Süre Uzatımı Başvurularında İstenilen Belgeler
A- Yabancıdan İstenilen Belgeler
1. Yabancı Personel Başvuru Formu (Elektronik ortamda
doldurulacak form, çıktısı alındıktan sonra, işveren ve yabancı tarafından
imzalanıp kağıt ortamında bir nüsha olarak Bakanlığa gönderilecektir. İşveren
ve yabancının orijinal imzalarının olmadığı durumlarda taraflar arasında
yapılmış iş sözleşmesi ibraz edilecektir. Formun imzasız olması ve iş
sözleşmesinin de bulunmaması durumunda başvuru işleme alınmayacaktır.),
2. Bakanlıkça verilmiş bulunan çalışma izin sürelerini kapsayan
çalışma amaçlı ikamet tezkeresi (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online gönderilecektir.),
3. Önceki çalışma izin belgesi ve üst yazısı (Bu belgeler
elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
4. Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca
onaylı pasaport sureti (Bu belge elektronik başvuru esnasında taranılarak
online gönderilecektir.),
5. Mühendis, mimar ve şehir plancısı olarak çalışacak
yabancıların, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu’nun 36
ncı maddesine istinaden alması gereken geçici üyelik belgesi (Bu belge
elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
6. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel öğretim kurumlarında
görev yapan yabancının görevinde değişiklik olması durumunda Milli Eğitim
Bakanlığından alınmış yabancının yeterliliğini gösterir belge (ön izin) (Bu
belge elektronik başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.).
B- Yabancı Personel İstihdam Edecek
Kurum/Kuruluştan İstenilen Belgeler
1. Çalışma izni başvuru dilekçesi (Dilekçe elektronik başvuru
esnasında taranılarak online olarak ayrıca kağıt ortamında da
gönderilecektir.),
2. İşyerinin vergi borcu olmadığına dair belge (Bu bilgiye
Maliye Bakanlığı kayıtlarından online olarak erişilecektir.),
3. İşyerine ve yabancıya ilişkin sosyal güvenlik
yükümlülüklerinin yerine getirildiğini gösterir belge (Bu bilgiye Sosyal
Güvenlik Kurumu (SGK) kayıtlarından Bakanlıkça online olarak erişilecektir.),
4. Değişiklik bulunması durumunda kuruluşun en son sermaye ve
ortaklık yapısını gösteren Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi (Bu belge elektronik
başvuru esnasında taranılarak online gönderilecektir.),
5. Yabancı personeli istihdam edecek kurum ve kuruluş adına
“kullanıcı” sıfatıyla elektronik başvuruyu yapma yetkisi bulunan kişinin noter
onaylı vekaletnamesi veya kullanıcı sıfatındaki kişinin başvuruyu yapan kurum
ve kuruluşta çalıştığını gösterir belge (Bu belge elektronik başvuru esnasında
taranılarak online şekilde gönderilecektir.).


