KONKORDATO HAKKINDA GÜNCEL GELİŞMELER
KONKORDATO NEDİR
Konkordato kurumu, uzun yıllardır İcra ve İflas Kanunu’muzda yer
almasına rağmen hem madde metinlerinin süre ve usul bakımından uygulanmaya
elverişli olmaması hem de tacirlerin daha çok iflasın ertelenmesi kurumunu
tercih etmesi sebebiyle uygulamasına çok az rastlanan bir kurum olduğu
belirtilmelidir.
15.03.2018 tarihli Resmi Gazete’ de
yayınlanan “İcra Ve İflâs Kanunu Ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun” ile iflas erteleme prosedürü kaldırılmış
olup iflas ertelemenin yerine tercih edilmesi amaçlanan ve bu şekilde ilgili
madde metinleri yeniden düzenlenen konkordato, günümüz ticari hayatında
borçluların başvurabileceği ve borçlunun borçlarını yeniden yapılandırması
vasıtasıyla iflasların önüne geçilmesi, alacaklıların belli bir vadede
alacağına kavuşmasını amaçlayan bir müessese olarak tekrar karşımıza
çıkmaktadır.
Konkordato ticari durumu sarsılmış olan borçluların,
alacaklılarla yaptığı ve alacaklıların alacaklarını belli bir plan ve düzene
göre ödenmesine dair vardıkları mutabakata verilen isimdir.
Borcun vadelenmesi ticari hayatın
kesintiye uğramaması için önem arz ettiğinden, konkordato ile
borçlunun borçlarını yeniden yapılandırması vasıtasıyla iflasların önüne
geçilmesi ve alacaklıların belli bir vadede alacağına kavuşması
amaçlanmaktadır.
Konkordato, iflas ertelemenin aksine bir kurtarma operasyonu
olduğundan iflas erteleme süreciyle konkordato arasında önemli farklar
bulunmaktadır. Yeni düzenleme ile yapılan bazı değişiklikler aşağıda
sıralanmıştır:
- Mevcut konkordato işlemlerine ilişkin süreler
yeni kanun ile kısaltılmıştır.
- İcra ve İflas Kanunu ile beraber Türk Ticaret
Kanunu’nun 377.maddesinde de düzenlenmiş olan iflas ertelemenin sadece
sermaye şirketlerini kapsaması sonucunda dar bir uygulama alanı olması bir
dezavantajken, konkordato ile bu alan genişletilmiştir. İflasa tabi olup
olmaması fark etmeksizin bir başka deyişle tacir olup olmamasına
bakılmaksızın herkes, şartları oluştuğunda konkordato ilan edebilecektir.
- Konkordato işlemlerinde görevli mahkeme Asliye
Ticaret Mahkemeleri olarak değiştirilmiştir.
KİMLER KONKORDATO TALEBİNDE BULUNABİLİR (İİK m. 285) :
i-)
Borçlunun Konkordato Talebi:
İİK
m. 285’e uygun olarak, borçlarını vadesi geldiği halde ödeyemeyen veya
vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan her borçlu için, vade verilmek
veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir
iflastan kurtulmak için konkordato talep edebilme imkanı tanınmıştır.
Konkordato talebi için iflasa tabi olmak veya borca batık olmak şartı aranmaz.
Hakkında iflas tasfiyesi başlatılmış olan borçlu dahi konkordato talep
edebilir.
ii-)Alacaklının
Konkordato Talebi:
İflasa tabi bir borçlu hakkında, iflas
talep etme hakkına sahip olan alacaklı, bu borçlu hakkında konkordato da talep
edebilir. İflasa tabi olmayan borçlular hakkında alacaklılar, konkordato talep
edemez.
Konkordato Başvurusu Nasıl Yapılır?
Gerekçeli dilekçe; iflâsa tabi olan borçlu
için muamele merkezinin bulunduğu, merkezi yurt dışında ise merkez şubesinin
bulunduğu yerdeki, iflâsa tabi olmayan borçlu için yerleşim yerindeki Asliye
Ticaret Mahkemesine verilecektir.
BAŞVURU TALEBİNE EKLENECEK BELGELER (İİK m. 286) :
Konkordato başvurusuna aşağıdaki belgeler
eklenmelidir.
a) Borçlunun borçlarını hangi oranda veya vadede
ödeyeceği,mevcut malları satıp satmayacağı ve ödemelerin yapılabilmesi için
gerekli malî kaynağı nereden sağlayacağını gösteren konkordato ön projesi,
b) Borçlunun malvarlığını ve mali durumunu gösteren
bilanço,gelir taplosu ve sair belgeler ve ayrıca maddi ve maddi olmayan
varlıklar ve tüm alacak ve borçları vadeleri ile gösteren liste ve belgeler,
c) Alacaklıları, alacak miktarlarını ve
alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste,
d) Konkordato ön projesine göre alacaklıların eline
geçmesi öngörülen miktar ile borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline
geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı olarak gösteren tablo,
e) Yetkili bağımsız denetim kuruluşu tarafından
hazırlanan ve konkordato ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşmesinin
kuvvetle muhtemel olduğunu gösteren finansal analiz raporları (Küçük işletmeler
bakımından uygulanmaz).
Sunulan malî tablolar, başvuru tarihinden
en fazla kırk beş gün öncesine ait olmalıdır.Ayrıca borçlu mahkemenin ve
komiserin isteyeceği diğer belge ve kayıtlarıda ibraz etmek zorundadır.
KONKORDATO
TALEBİNİN İNCELEME AŞAMALARI:
Konkordato sürecinin aşamaları;
- Geçici mühlet verilmesi
- Kesin mühlet verilmesi,
- Alacaklılar toplantısı,
- Mahkeme tarafından konkordatonun tasdik edilmesi.
Geçici Mühlet ve Kesin Mühlet Kavramları
Gerekli belgeler tam olarak sunulduktan
sonra mahkeme belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde
derhâl geçici mühlet kararı verir ve borçlunun malvarlığının muhafazası için
gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır.
Mahkeme, geçici mühlet kararıyla birlikte
konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının yakından incelenmesi
amacıyla bir geçici konkordato komiseri görevlendirir.
Geçici mühlet üç aydır. Mahkeme bu üç
aylık süre dolmadan borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine
geçici mühleti en fazla iki ay daha uzatabilir, uzatmayı borçlu talep etmişse
geçici komiserin de görüşü alınır. Geçici mühletin toplam süresi beş ayı
geçemez.
Kesin mühlet hakkındaki kararın verilmesi, geçici mühlet içinde yapılması gereken bir işlemdir ve kesin mühlet kararı verilmesi mutlaka duruşma açılmasını gerektirir. Konkordato talebi incelenir ve ödemelerin gerçekleşebileceği anlaşılırsa 1 yıllık kesin mühlet verilir. Kesin mühlet verilirse konkordato komiseri, borçlunun tüm mallarının kıymet takdirini yapar ya da yaptırır. Komiser mevcut borçları her iki tarafa da bildirir, alacaklılar 15 gün içinde alacaklarını bildirmek durumundadırlar. Aksi takdirde konkordato haklarını kaybederler. Daha sonra alacaklılar konkordato projesi hakkında bir karara varırlar. Konkordato tasdik edilmezse borçlunun iflasına karar verilir konkordato tasdik edilirse borçlu konkordatodaki esasları izlemek durumundadır.
KESİN MÜHLETİN SONUÇLARI:
a-Alacaklılar bakımından:
Mühlet içinde borçlu aleyhine hiçbir takip
yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur, ihtiyatî tedbir ve ihtiyatî haciz
kararları uygulanmaz, bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak
düşüren müddetler işlemez. Alacakları rehinli olan imtiyazlı alacaklar için
haciz yoluyla takip yapılabilir.
Tasdik edilen konkordato projesi aksine
hüküm içermediği takdirde kesin mühlet tarihinden itibaren rehinle temin
edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur.
Konkordato mühletinin verilmesinden önce,
müstakbel bir alacağın devri sözleşmesi yapılmış ve devredilen alacak
konkordato mühletinin verilmesinden sonra doğmuş ise, bu devir hükümsüzdür.
Konusu para olmayan alacaklar, alacaklı
tarafından, ona eşit kıymette para alacağına çevrilerek komisere bildirilir. Şu
kadar ki borçlu, komiserin onayıyla taahhüdün aynen ifasını üstlenmekte
serbesttir.
b-Rehinli alacaklılar bakımından:
Mühlet sırasında rehinle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir ancak bu takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez.
c-Borçlu Bakımından:
Borçlu, komiserin nezareti altında işlerine devam edebilir. Şu kadar ki, mühlet kararı verirken veya mühlet içinde mahkeme, bazı işlemlerin geçerli olarak ancak komiserin izni ile yapılmasına veya borçlunun yerine komiserin işletmenin faaliyetini devam ettirmesine karar verebilir. Borçlu, mahkemenin izni dışında mühlet kararından itibaren rehin tesis edemez, kefil olamaz, taşınmaz ve işletmenin devamlı tesisatını kısmen dahi olsa devredemez, takyit edemez ve ivazsız tasarruflarda bulunamaz. Aksi hâlde yapılan işlemler hükümsüzdür. Mahkeme bu işlemler hakkında karar vermeden önce komiserin ve alacaklılar kurulunun görüşünü almak zorundadır.
Borçlu bu kısıtlamalara yahut komiserin
ihtarlarına aykırı davranırsa mahkeme, borçlunun malları üzerindeki tasarruf
yetkisini kaldırabilir veya konkordato talebinin reddi ve iflasın açılması
hükümleri çerçevesinde karar verir.
d-Sözleşmeler Bakımından:
Sözleşmenin karşı tarafının konkordato
projesinden etkilenip etkilenmediğine bakılmaksızın, borçlunun taraf olduğu ve
işletmesinin faaliyetinin devamı için önem arz eden sözleşmelerde yer alıp da
borçlunun konkordato talebinde bulunmasının sözleşmeye aykırılık teşkil
edeceğine, haklı fesih sebebi sayılacağına yahut borcu muaccel hâle
getireceğine ilişkin hükümler, borçlunun konkordato yoluna başvurması durumunda
uygulanmaz. Sözleşmede bu yönde bir hüküm bulunmasa dahi sözleşme, borçlunun
konkordatoya başvurduğu gerekçesiyle sona erdirilemez. Borçlu, tarafı olduğu ve
konkordatonun amacına ulaşmasını engelleyen sürekli borç ilişkilerini,
komiserin uygun görüşü ve mahkemenin onayıyla herhangi bir zamanda sona erecek
şekilde feshedebilir. Bu çerçevede ödenmesi gereken tazminat, konkordato
projesine tabi olur. Hizmet sözleşmelerinin feshine ilişkin özel hükümler
saklıdır.
Konkardato Komiserinin Görevleri
- Konkordato
projesinin tamamlanmasına katkıda bulunmak,
- Borçlunun
faaliyetlerine nezaret etmek
- Mahkemenin
istediği konularda ve uygun göreceği sürelerde ara raporlar sunmak,
- Alacaklılar
kurulunu konkordatonun seyri hakkında düzenli aralıklarla bilgilendirmek.
Konkordato İşleminde Süre Sınırı
Bir borçlu hakkında konkordato talep
edilmesi durumunda: 5 ay (3 ay + 2 ay ilave) geçici mühlet, 1.5
yıl (1 yıl + 6 ay ilave) kesin mühlet ve konkordato tasdiki için ilave
altı (6) ay olmak üzere toplam 2 yıl 5 aylık süre içinde konkordatonun
sonuçlandırılması gerekmektedir.
Mühlet Verilmesinin İcra Takiplerine
Etkisi
Üç aylık geçici mühlet içerisinde borçlu
aleyhine Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre yapılan takipler
de dâhil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur,
ihtiyatî tedbir ve ihtiyatî haciz kararları uygulanmaz, bir takip muamelesi ile
kesilebilen zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez.
İstisna olarak alacağı rehin ile temin
edilmiş alacaklılar haciz yolu ile takip başlatabilir. Ancak bu takip nedeniyle
de muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez.
Konkordato Talebi Varken İflasa Karar
Verilebilir Mi?
Borçlunun iflâsa tabi şahıslardan olması ve
doğrudan doğruya iflâs sebeplerinden birinin mevcut olması hâlinde mahkeme
borçlunun iflâsına re’sen (kendiliğinden) karar verir.
Konkordato Nasıl Bağlayıcı Hale Gelir?
Konkordato tasdik kararıyla bağlayıcı hale
gelir ve bu bağlayıcılık bütün alacaklıları etkiler. Bağlayıcılık, konkordatoya
kaydolmuş ve kayıt edilmiş alacaklılarla birlikte konkordatoyu kabul etmeyen
alacaklılar açısından da geçerlidir. Bu konudaki tasdik sebepleri, teklif
edilen konkordatonun ödeme planının borçlunun ödeme kaynaklarıyla orantılı olması
hali, adi konkordatoda elde edilen tutarın borçlunun iflası halinde elde
edilecek olan tutardan fazla olması, konkordato projesinin alacaklılar
toplantısında kanunen öngörülen çoğunlukla kabul edilmiş bulunması, imtiyazlı
alacaklıların alacaklarının tam olarak ödenmesinin ve mühlet içinde komiserin
izniyle akdedilmiş borçların ifasının, alacaklı bundan açıkça vazgeçmedikçe
yeterli teminata bağlanmış olması bu sebeplerdendir.
Mühlet Verilmesinin Sözleşmeler
Bakımından Sonuçları
Borçlu, taraf olduğu sürekli borç
ilişkilerini ve bu borç ilişkilerine ilişkin sözleşmeleri komiserin uygun
görüşü ve mahkemenin onayını aldıktan sonra feshedebilecektir. Sözleşmelerde
borçlunun konkordato talebinde bulunmasının sözleşmeye aykırılık teşkil
edeceğine, haklı fesih sebebi sayılacağına yahut borcu muaccel hale
getireceğine ilişkin hükümler mühlet kararı içinde uygulanmayacaktır.
Konkordatoda Kanun Yollarına Başvuru
Mümkün Müdür?
Kesin mühlet talebinin kabulü ile mühletin
kaldırılması talebinin reddine ilişkin kararlara karşı kanun yoluna
başvurulamaz.
Kesin mühlet talebinin değerlendirilmesi
sonucunda, hakkında iflâs kararı verilmeyen borçlunun konkordato talebinin
reddine karar verilirse, borçlu veya varsa konkordato talep eden alacaklı bu
kararın tebliğinden itibaren on gün içinde istinaf kanun yoluna başvurabilir.
Bölge Adliye Mahkemesinin bu yönde vereceği karar kesindir.
Konkordatonun tasdikine ilişkin mahkemece
verilecek karara karşı borçlu veya konkordato talep eden alacaklı, kararın
tebliğinden; itiraz eden diğer alacaklılar ise tasdik kararının ilânından
itibaren on gün içinde istinaf kanun yoluna başvurabilir. Bölge Adliye
Mahkemesi bu yönde vereceği karara karşı on gün içinde temyiz yoluna
başvurulabilir.
Konkordato feshedilebilir mi?
- Konkordatonun kısmen feshi: Yeni konkordato
projesi uyarınca kendisine ifa edilmeyen borçlar için her alacaklı konkordatoyu
tasdik edip kesinliğe ulaşmasını sağlayan mahkemeye başvurarak kendisi hakkında
konkordatonun feshini isteme hakkına sahiptir.
- Konkordatonun tamamen feshi: Tasdik işlemini
gerçekleştiren mahkemeye başvurmak suretiyle her alacaklı konkordatonun kötü
niyetle sakatlandığını da belirterek fesih istemini mahkemeye yöneltmek hakkına
sahip olup fesih kararı kesinleştiğinde ilan İcra ve İflas Kanunu’nun 288.maddesi
uyarınca gerçekleştirilecektir.
Detaylı bilgi için lütfen ofisimiz
ile iletişime geçiniz.


